Plánujete celkovou rekonstrukci domu či bytu? Velké úsilí stojí nejen samotná rekonstrukce, ale i příprava na ni. Při celkové rekonstrukci se zpravidla pracuje v několika místnostech současně, proto je nutností odstranit všechny předměty překážející v práci. Ideálním řešením je celý byt vystěhovat. Sami se můžete na nějaký čas přestěhovat k příbuzným, větším problémem však bývá s přemístěním věcí.
První krok – protřídit osobní věci i zařízení bytu
Před stěhováním samotného nábytku je třeba vyjmout jeho obsah. Ač se vám to může zdát jako ztráta času, chopte se příležitosti, kdy vám všechny vaše věci tak jako tak při balení do krabic projdou rukama, při balení je zároveň přetřiďte a nemilosrdně vyřaďte věci, které jste již velmi dlouho nepoužili, což svědčí o jejich nepotřebnosti. Tímto krokem si usnadníte vybalování po rekonstrukci.
Promyslete také, který nábytek si ponecháte a který již bude v novém zrekonstruovaném bytě nevhodný a nepoužitelný.
Druhý krok – třídění a odvoz odpadu
Při vyklízení bytu jistě zbude množství odpadu, který vznikne především při prvním kroku, tedy třídění nepotřebných a rozbitých věcí, přístrojů a nábytku. Při jejich likvidaci myslete na životní prostředí a odpad pečlivě roztřiďte. V nemovitosti se bude nacházet řada nepotřených věcí:
- Nábytek
- Oblečení a staré šatstvo
- Osobní věci
- Elektrospotřebiče
- Kuchyňské vybavení
- Koberce a podlahy
- Stavební materiál a suť
- A další
Odložené oblečení či hračky, které by ještě mohly někomu posloužit, vhoďte do příslušných kontejnerů, které se začínají objevovat v řadě obcí. Přístroje, nábytek a další rozměrnější nepotřebnosti odvezte do sběrného dvora. Případně, pokud usoudíte, že o věci může mít někdo zájem, můžete je zkusit prodat na inzerát. Výhodné je prodávat takové věci, které lze poslat poštou.
Pokud je objem odpadu větší, je výhodné nechat si přistavit kontejner. Ovšem, pokud odvezete věci svépomocí do sběrného dvora v místě vašeho bydliště, zpravidla nebude nic platit. Přistavení a odvoz kontejneru již vyjde na několik tisíc dle objemu odpadu.
Třetí krok – dočasné přestěhování zařízení bytu
Uskladnění nábytku a krabic s věcmi, které po dobu rekonstrukce nebudete nutně potřebovat, vyžaduje velký prostor. Ten jen výjimečně najdete u příbuzných či známých doma. Řešením je například dočasný pronájem garáže či menšího skladu (pro takové účely ve větších městech existují skladovací kóje).
Čtvrtý krok – uzavřít přívody energií
Posledním krokem před opuštěním prázdného bytu je zajištění nemovitosti tak, aby nedošlo k případným nehodám. Samozřejmostí by proto mělo být uzavření přívodu energií, především plynu, dále pak elektrické energie.
Vhodné je uvážit i uzavření přívodu vody. V případě přívodu vody je však třeba zohlednit, zda rekonstrukce neprobíhá v zimních měsících, kdy mrzne. V některých budovách by uzavření hlavního přívodu vody mohlo kvůli zamrzání trubek způsobit více škody než užitku. Toto riziko se však netýká například bytů v panelových domech atp.
Vyklízení pozůstalosti a profesionální firmy
Pokud plánujete zrekonstruovat nebo prodat zděděný byt, může pro vás být vyklízení bytu náročnější. Především z psychického hlediska, kdy vám věci připomínají zesnulou osobu.
Někdy může být těžké rozhodnout se pro vyhození některých zděděných věcí. V některých případech může být takové vyklízení náročné i pro velké množství nashromážděných předmětů či velký nepořádek. Někdy i rizikové, vzhledem k různým nemocím, proto existují specializované firmy jako je ADERA s.r.o.
V takovém případě existuje i možnost pozvat si na vyklizení pozůstalosti specializovanou firmu, která s citlivým přístupem k pozůstalým byt vyklidí. Zajistí odvoz odpadu na skládku a svou práci zakončí pečlivým úklidem celého bytu a v případě potřeby i dezinfekcí. Firma provede vyklizení za pouhé 2-3 dny.
Já jsem se inspirovala americkýma seriálama a udělala zahradní výprodej. Musím říct, že spousta nepotřebného nábytku se prodala, sice jsem tomu věnovala jeden den ale opětovné nastěhovávání bylo o poznání snažší.