Rádi byste se stěhovali, ale vůbec se vám do toho nechce? Bojíte se papírování, protože se v tom příliš neorientujete? Máte dojem, že stěhování vás ve finále může stát jen hromadu problémů? Nezoufejte a přečtěte si náš článek, kde vás na hlavní úskalí a problémy upozorníme.
Jak bychom měli začít?
Tak prvním krokem je navštívit obecní úřad v místě, kam se chystáte nastěhovat. Na úřadě musíte vyplnit formulář a buď dokázat, že je byt či dům váš nebo ukázat souhlas vlastníka. Až odevzdáte formulář, tak vám na úřadě ustřihnout rožek vašeho občanského průkazu a k tomu vám přiloží Potvrzení o změně trvalého bydliště.
V tomto kroku si nesmíte zapomenout zažádat o nový občanský průkaz! Na úřadě vám vystaví dočasný občanský průkaz se kterým nemůžete cestovat za hranice (k tomu můžete využít váš cestovní pas). Pozor od 2012 se začínají vydávat nové občanské průkazy.
A co pojišťovna?
Pojišťovnu nesmíte vynechat. Je potřeba zajít na vaši pojišťovnu s potvrzením o změně trvalého bydliště a ukázat i občanský průkaz. Čeká na vás vyplnění dalšího formuláře.
Katastrální úřad
Katastrální úřad bude vaší další zastávkou, v případě, že vlastníte nějakou nemovitost, budete si muset vystát frontu a opět vyplnit určitý formulář. Již dopředu počítejte s tím, že katastrální úřad nikam nespěchá a jeho odpověď může přijít až za tři a více měsíců.
Na co dále nezapomenout?
Věnovat byste se měli i vašemu řidičskému průkazu, sice to nijak nespěchá, ale i tohle by bylo potřeba upravit co nejdříve. Dalším dost zásadním pravidlem je i elektřina voda a plyn. Pokud se stěhujete, myslete na to, že vám to nikdo neulehčí, takže si s předstihem zajistěte, aby vám přesně v čas odpojili elektřinu, vodu i plyn.
A co živnostníci?
Pro živnostníky platí ještě další pravidla, musejí se nahlásit ještě na další tři úřady. Prvním z nich je samozřejmě Živnostenský úřad, dále také Finanční úřad a Správa sociálního zabezpečení.