Nákupy potravin – to je něco, co musíme dělat takřka denně. Jíst se zkrátka musí. Každý člověk by si však měl sáhnout na srdce a měl by se zamyslet nad tím, kolik toho ve skutečnosti vlastně sní. Z průzkumů vyplývá, že každý Čech utratí za jídlo pro sebe průměrně tři tisíce korun. Bohužel velká část potravin putuje do odpadkového koše, protože je nestačíme sníst nebo protože je koupíme bez rozmyslu. Ovšem nejen my lidé, ale i velké supermarkety a hypermarkety musí pravidelně vyhazovat jídlo. Většinou je to z důvodu prošlé trvanlivosti. Málokterý obchod se s tím, kolik jídla vyhodí, svěří – Tesco se rozhodlo sundat nám z očí růžové brýle.
Tesco se rozhodlo porovnat se s jinými hypermarkety, bohužel je to zatím jediný potravinářský řetězec, který se rozhodl zveřejnit, kolik potravin se musí vyhodit nebo kolik potravin se musí darovat.
Proč byly tyto informace poskytnuty veřejnosti?
Cílem zveřejnění těchto informací je vyzvat či vyprovokovat konkurenci ke stejnému kroku. Nejedná se o žádný konkurenční boj, ale má se tak zabránit zbytečnému plýtvání potravin.
Pojďme se však podívat na konkrétní čísla
Tesco je jedním z největších potravinářských řetězců na světě. Nakupujeme v něm dnes a denně, najdeme v něm nejen potraviny, ale i oblečení, elektroniku či doplňky do domácnosti. Pokud se ale budeme zabývat jenom potravinami, musíme říct, že za loňský finanční rok Tesco neprodalo zhruba patnáct tisíc tun potravin. Mezi těmito potravinami najdeme hojně ovoce či zeleninu, ale taky i pečivo.
Může se zabránit takovému zbytečnému plýtvání?
Pokud se Tesco zaměří na skutečné potřeby zákazníka, mohlo by dojít ke snížení poštu vyhozených potravin. Vše stojí na efektivním objednávkovém systému a na znalostech potřeb zákazníka. Jestliže je obchodník dobře obeznámen s tím, co zákazník kupuje, drtivá většina potravin by skutečně měla být prodána.